Neler yeni

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

  • Merhaba Değerli Ziyaretçimiz, ForumaGel ailesi seni bekliyor! 🌟 Aramıza katılarak güçlü ve samimi topluluğumuzun bir parçası olabilirsin. Burada her üye değerli, her katkı kıymetli. Şimdi üye ol, bizimle birlikte gelişmenin ve keyifli sohbetlerin tadını çıkar! Sevgi ve Saygılarla, ForumaGel Yönetimi ❤️
Yan Yana Banner
Yan Yana Banner
Katılım
7 Nis 2025
Konular
367
Mesajlar
780
Çözümler
1
Tepkime puanı
121
Puan
93
Konum
İstanbul
Web sitesi
forumagel.com
Yapay zekanın en görünür ve somut uygulamalarından biri şüphesiz otonom araçlardır. Kendi kendine giden arabalar, kamyonlar veya dronelar, artık bir bilim kurgu unsuru olmaktan çıkıp, YZ'nin karmaşık gerçek dünya ortamlarında nasıl etkileşim kurduğunun ve karar aldığının birincil örnekleri haline gelmiştir. Otonom araçlar, trafik güvenliğini artırma, ulaşımı daha verimli hale getirme ve hareket özgürlüğünü genişletme potansiyeli taşır.

forumagel.com Otonom Araçlarda Yapay Zeka

Bir otonom aracın "sürücüsüz" hareket edebilmesi, ardında yatan sofistike YZ sistemleri sayesinde mümkündür. Bu sistemler birçok farklı görevi uyum içinde yerine getirmek zorundadır:

  1. Algılama (Perception): Aracın çevresini "görmesi" ve "anlamasıdır. Kameralar, LiDAR (ışık tespiti ve menzil belirleme), radar ve ultrasonik sensörlerden gelen veriler, YZ algoritmaları (başta Bilgisayarlı Görü - Computer Vision) tarafından işlenerek diğer araçlar, yayalar, bisikletliler, trafik işaretleri, yol çizgileri, engeller ve yol koşulları gibi unsurlar tespit edilir ve sınıflandırılır. Bu sensörlerden gelen bilginin birleştirilmesi (sensör füzyonu) daha güvenilir bir çevre algısı oluşturur.
  2. Konum Belirleme (Localization): Aracın dünya üzerindeki ve detaylı bir harita üzerindeki tam ve kesin konumunu bilmesidir. GPS, sensör verileri ve önceden haritalanmış bilgiler kullanılarak yüksek hassasiyetli konum tespiti yapılır.
  3. Tahmin (Prediction): Çevredeki diğer dinamik unsurların (diğer araçların sürücüleri, yayalar, bisikletliler) ne yapacağını tahmin etmektir. YZ, bu aktörlerin anlık hareketlerini, hızlarını ve geçmiş davranışlarını analiz ederek gelecekteki olası rotalarını ve eylemlerini öngörmeye çalışır.
  4. Planlama (Planning): Aracın A noktasından B noktasına güvenli ve verimli bir şekilde nasıl ulaşacağını belirlemektir. Bu, genel rota planlamasından (navigasyon), şerit değiştirme, sollama, engelden kaçınma veya kavşaklarda geçiş hakkı gibi anlık manevraları planlamaya kadar farklı seviyeleri kapsar.
  5. Karar Alma (Decision Making): Algılanan duruma ve yapılan tahminlere dayanarak gerçek zamanlı ve stratejik sürüş kararları almaktır. Örneğin, bir yayanın yola atlaması durumunda acil fren yapma kararı veya bir trafik sıkışıklığını algıladığında alternatif bir rota önerme kararı gibi. Pekiştirmeli Öğrenme gibi algoritmalar karar alma süreçlerinde rol oynar.
  6. Kontrol (Control): Planlanan manevraları fiziksel olarak gerçekleştirmektir. Direksiyon sistemi, hızlanma (gaz) ve frenleme sistemleri YZ'den gelen komutlara göre aracı hareket ettirir.
Otonom araçların potansiyel faydaları oldukça önemlidir: Trafik kazalarının büyük çoğunluğuna neden olan insan hatasının ortadan kalkmasıyla yol güvenliğinin artması, trafik akışının optimize edilerek tıkanıklığın azaltılması, yaşlılar, engelliler veya araba kullanamayan kişiler için ulaşımın daha erişilebilir hale gelmesi ve sürüş stresinin ortadan kalkması bunlardan bazılarıdır.

Ancak bu teknolojinin yaygınlaşmasının önünde ciddi zorluklar bulunmaktadır:

  • Güvenlik ve Güvenilirlik: YZ'nin milyarlarca farklı sürüş senaryosunda (nadiren yaşanan "uç durumlar" dahil) %100 güvenilir kararlar aldığından emin olmak en büyük zorluktur. Hata yapmanın sonuçları hayatidir.
  • Zorlu Çevre Koşulları: Yoğun yağmur, kar, sis, buzlanma, yetersiz veya aşırı aydınlatma gibi koşullar sensörlerin ve algorlama algoritmalarının performansını ciddi şekilde etkileyebilir.
  • İnsan Davranışının Belirsizliği: İnsan sürücüler ve yayalar her zaman trafik kurallarına uymayabilir veya öngörülemeyen manevralar yapabilir.
  • Regülasyon ve Yasal Çerçeve: Otonom araçların yasal statüsü, güvenlik standartları, sertifikasyon süreçleri ve bir kaza durumunda sorumluluğun kimde olacağı (araç sahibi, üretici, yazılım geliştirici?) gibi konular henüz tam netleşmemiştir.
  • Etik İkilemler: Kaçınılmaz bir kaza durumunda YZ'nin potansiyel olarak zararı minimize etmek için nasıl bir "ahlaki" karar alacağı ("tramvay problemi" senaryoları) programlama düzeyinde çözülmesi gereken karmaşık felsefi ve etik sorulardır.
  • Siber Güvenlik Riskleri: Araç yazılımlarının veya iletişim sistemlerinin hacklenme riskleri.
  • Kamuoyu Kabulü ve Güven: İnsanların bu teknolojiye tam olarak güven duyması ve benimsemesi zaman alacaktır.
Şu anda farklı seviyelerde otonomiye sahip araçlar bulunmaktadır (sadece sürüş destek sistemlerinden, belirli koşullarda tamamen kendi gidenlere kadar). Her türlü yol ve hava koşulunda tam otonomi (Seviye 5), hala büyük bir araştırma, mühendislik ve yasal düzenleme gerektiren gelecekteki bir hedeftir.

Sonuç olarak, otonom araçlar yapay zekanın en iddialı ve dönüştürücü uygulamalarından biridir. Ulaşımı daha güvenli ve verimli hale getirme potansiyeli çok yüksektir. Ancak bu potansiyeli gerçekleştirmek için teknik güvenilirlik, siber güvenlik, yasal düzenlemeler, etik karar alma ve toplumsal kabul gibi alanlarda önemli zorlukların aşılması gerekmektedir. Otonom araçların gelişimi, YZ'nin gerçek dünya problemlerini çözme yeteneğinin sınırlarını zorlamaya devam edecektir.
 

Şu an konuyu görüntüleyenler

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz

Zevkini yansıtan rengi seç

Geniş / Dar görünüm

Temanızı geniş yada dar olarak kullanmak için kullanabileceğiniz bir yapıyı kontrolünü sağlayabilirsiniz.

Izgara görünümlü forum listesi

Forum listesindeki düzeni ızgara yada sıradan listeleme tarzındaki yapının kontrolünü sağlayabilirsiniz.

Resimli ızgara modu

Izgara forum listesinde resimleri açıp/kapatabileceğiniz yapının kontrolünü sağlayabilirsiniz.

Kenar çubuğunu kapat

Kenar çubuğunu kapatarak forumdaki kalabalık görünümde kurtulabilirsiniz.

Sabit kenar çubuğu

Kenar çubuğunu sabitleyerek daha kullanışlı ve erişiminizi kolaylaştırabilirsiniz.

Köşe kıvrımlarını kapat

Blokların köşelerinde bulunan kıvrımları kapatıp/açarak zevkinize göre kullanabilirsiniz.

Geri